søndag den 19. marts 2017

Se hvordan jeg støber porcelæn


I lang tid har jeg støbt i stentøj. Stentøj har ikke den flotte hvide farve, som porcelæn har.

Derfor besluttede jeg, at nu skulle der arbejdes i porcelæn igen. Desværre havde jeg ikke så meget, så jeg løb hurtigt tør. Og så er der langt til København eller Hedensted.

Heldigvis skulle en ven til København, så i forgårs stod der en spand porcelænsstøbeler foran min hoveddør.

I dag kunne jeg så gå igang. Man kan følge en del af processen på billederne. 



Jeg starter med at fylde formene med den flydende procelænsmasse. Efter cirka 20 minutter hælder jeg det hele ud igen. En lille del sætter sig fast i siden af formen, og det er denne del, der bliver til en skål, vase, krus eller hvad formen nu er beregnet til.



Kanterne er renset fri for overskydende porcelæn og formene er sat til tørre.



Næste step er at tage emnerne ud af formene. Jeg gør det næste dag, så falder de lige så nemt ud, når jeg vender formene på hovedet. Og så det gælder bare om at gribe dem.



Så skal kanterne trimmes og emnerne sættes til tørre. Somme tider venter jeg med at trimme kanterne, til tingene er tørre.
Når tingene er tørre, gås de efter for ujævnheder. Disse slibes væk eller glattes ud med en våd svamp.




Som man kan se på billedet, så er tingene stadig meget skrøbelige. Først efter første brænding(forglødning) får de en hårdhed, der er til at arbejde med.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar